تفاوت در شیوه های راهبری یک پروژه

0
437

راهبری یک پروژه به شیوه های گوناگونی می تواند صورت گیرد. هیچ راهبری، بهترین نبوده ولی شیوه او می بایست با شخصیت وی و آنچه هدف یک پروژه می باشد، همخوانی داشته باشد. شیوه راهبری بستگی به محیط دارد، توضیح اینکه شیوه مدیر پروژه که در راس یک طرح مهم قرار دارد با یک لیدر (راهنمای) تور مسافرتی متفاوت است. این مقاله به شیوه های مختلف راهبری و مزایا و معایب هر یک از آن­ها می پردازد.

روش مرسوم راهبری، روش استبدادی نامیده می شود که در این روش اساساً راهبر به هر یک از افراد خود آنچه را که می بایست انجام دهند دیکته می کند، بدون آنکه نقطه نظرات دیگران را جویا شود. یک راهبر مستبد هیچ گونه اختلاف نظری را تحمل نمی کند و از اینکه دیگران او را مورد سوال قرار دهند و یا به او گزینه های دیگری را یادآور شوند، آزرده می شود. این قبیل افراد در هیچ محیطی محبوب نبوده و حتی ممکن است به نوعی موجب اغتشاش شوند. یک راهبر مستبد ممکن است جایگاه خود را داشته باشد ولی امکان دارد نارضایتی را در میان اطرافیان خود به حدی برساند که ایشان آرزوی عزل وی را از مسندش داشته باشند.

نوع دیگر راهبری، روش عدم مداخله [۱] می باشد که دقیقاً نقطه مقابل روش فوق می باشد. به طور معمول شخصی که با روش عدم مداخله مدیریت می کند، به زیردستان خود این اجازه را می دهد تا برای انجام کارها شیوه خودشان را، با نظارتی که به ندرت از سوی مدیر انجام می شود، پیش گیرند. در صورتی که افراد درگیر با پروژه، در کاری که انجام می دهند، خبره باشند و همچنین انگیزه کافی داشته باشند، این روش راهبری بسیار موفق خواهد بود. معمولاً در کسب و کارهای خانوادگی و شرکت های کوچک که افراد در آن یکدیگر را به خوبی می شناسند، این روش بهترین خواهد بود. اما این روش در کسب و کارهای بزرگتر می تواند به کاهش بهره وری منتهی شده و برخی افراد از مسئولیت های خود شانه خالی کنند. در واقع بسیاری از کارمندان نیاز به مقداری راهنمایی دارند تا بتوانند تمرکز بهتری روی کار خود داشته باشند، بنابراین این فرض که هر یک از افراد برای مسئولیت های خود آمادگی کافی داشته و به تنهایی می تواند از پس مسائل پیش رو برآید، اشتباه خواهد بود.

شیوه راهبری کاریزماتیک [۲] نوعی از راهبری است مبتنی بر شخصیت راهبر که موجب انگیزش اطرافیان خود می شود. مطمئناً هر شخص تا به حال تعدادی از رهبران کاریزماتیک را در اخبار رسانه ها مشاهده کرده است. بسیاری از مردم مشتاقانه به یک رهبر کاریزماتیک احترام می گذارند، چرا که وی دارای شخصیتی است که این شوق و انگیزه را در افراد خود ایجاد می کند. با این وجود، هر شخص نمی تواند کاریزماتیک باشد و این خصیصه چیزی است که به سرعت فرا گرفته نمی شود. البته در این روش راهبری ممکن است خطاهایی وجود داشته باشد که ناشی از اشتباهات راهبر کاریزماتیک است اما افراد تحت اثر جاذبه شخصیت وی این موضوع را درک می کنند. اگر شخصی هم به لحاظ شخصیتی کاریزماتیک بوده و هم هوش کسب و کار داشته باشد، می ­تواند بهترین گزینه برای راهبری ­باشد.

تا کنون نگاهی گذرا به روش های مختلف راهبری انداختیم، گرچه باید بدانیم که روش های دیگری نیز وجود دارد. از آنجا که هر فردی متفاوت از دیگری است لذا یک راهبر ممکن است برای پیشبرد یک پروژه ترکیبی از روش های مختلف را به کار برد. اگر شما به دنبال بهبود مهارت های راهبری خود هستید، بهتر است شیوه های گوناگون آن را امتحان کنید و از هر یک نکاتی ارزشمند را بیاموزید.

[۱] Laissez Faire

[۲] Charismatic

به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید