محاسبات سر انگشتی در مهندسی ژئوتکینیک (ویرایش دوم)

1
352
محاسبات سر انگشتی در مهندسی ژئوتکینیک (ویرایش دوم)

محاسبات سر انگشتی در مهندسی ژئوتکینیک (ویرایش دوم)

این کتاب به مهندسان عمران سازه و عمران ژئوتکنیک این دید را می­دهد تا به سادگی و در مدت زمانی کم، فرمول درست را برای حل حتی سخت ترین مسائل ژئوتکنیک انتخاب کنند. به بیان دیگر کتاب پیش رو به نوعی راهنمای جستجو در فرمولهای این رشته از مهندسی تلقی شده که ابزار محاسباتی را در دسترس خواننده کتاب قرار می دهد. در این کتاب مباحث تئوریک به صورت خلاصه مطرح گردیده و سپس به محاسبات و حل مسائل به صورت گام به گام پرداخته شده است. در بخش اول کتاب، اصول مهندسی ژئوتکنیک اعم از تشخیص نوع خاک و شرایط و مفاهیم تئوریک پوشش داده شده است. در بخش دوم، به پی های سطحی (کم عمق) اشاره می شود که شامل سرفصل هایی چون ظرفیت باربری، نشست الاستیک، تقویت پی، طراحی Grillage (شبکه تیرهای زیر ستون)، ژئوگریدها، شناژها و زهکش ها می باشد. این بخش با بحث در مورد انتخاب نوع پی به پایان می رسد. بخش بعدی سازه های نگهدارنده خاک (حائل خاک) را پوشش داده و شامل فصل هایی است که به مفاهیم پایه و انواع این سازه­ها، دیوارهای گابیونی و دیوارخای خاک مسلح اختصاص داده شده است. پس از این بخش، به مبحث استراتژی در مهندسی ژئوتکنیک پرداخته شده که شامل نرم افزارها، ابزار و تجهیزات، حفاری، پی گسترده، مکانیک سنگ، شیب حفاری، تجهیزات پایدارسازی سنگ، مهار در خاک، طراحی تونل، لرزه شناسی، ژئوسنتتیک ها و دیوارهای آب بند (Cut-off Walls) می باشد. بخش پایانی نیز به پی های شمعی اختصاص داده شده که شامل طراحی آنها روی خاکهای ماسه ای و خاک های رسی، میکروپایل ها، اصطکاک خاک در مقابل راندن شمع در آن و کیسون می باشد.

در این ویرایش جدید، نویسنده ابزار محاسبات، تکنیک های جدید طراحی پی، اطلاعات روانگرایی، مطالعات لرزه شناسی، تستهای خاک در آزمایشگاه، تکنیک های ژئوفیزیکی و مفاهیم جدید برای طراحی پی و سد را گنجانده است. تمامی محاسبات با مشخصات به روز شده مصالح که در بازار موجود است ارائه شده است. مهندسان سازه، عمران و ژئوتکنیک می­توانند این کتاب را به عنوان ابزاری برای کار خود در نظر بگیرند که در آن محاسبات و مثالها به صورت ساده و شفاف بیان شده است. دانشجویان مهندسی عمران نیز می­توانند از تئوری بیان شده در ابتدای هر فصل و مثالهای موجود در این کتاب بهره مند شوند.

از نکات دیگری که می توان در مورد این کتاب بیان کرد: ارائه محاسبات در دو سیستم FPS و SI، دسترسی آسان به تمامی محاسبات مورد نیاز، دسترسی به خلاصه تئوری برای درک بهتر مسائل، مطالعات موردی در جهان و نرم افزارهای جدید محاسبات می باشد.

لطفاً برای استفاده از این مطلب عضو ویژه و نقره ای سایت گردید.

سیویلی عضویت ویژه

به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید