مقدمه ای بر FLAC بر ویرایش ۲۰۱۵

0
132

کد محاسباتی FLAC 2D

ابزار مناسبی برای تحلیل مسائل ژئوتکنیک بر پایه حل صریح تفاضل محدود می باشد. نخستین بار در سال ۱۹۸۶ با توسعه این نرمافزار امکان نصب و اجرای آن بر روی ریز رایانه های ویندوز مایکروسافت فراهم شد. ولی بدلیل محدود بودن مشخصات و ویژگی های آنها حا مسائل با محدودیت و زمان زیادی برای تحلیل همراه بود ولی امروزه با وجود پردازشگرهای چند هسته ای امکان مدلسازی و تحلیل مسائل پیچیده و بزرگ در ظرف چند ساعت برای راینه های موجود میسر است. کاربرد اولیه این نرم افزار برای مهندسیت ژئوتکنبک و معدن بود ولی با توجه به امکانات و قابلیتهای آن مشاهده می شود برای تحلیل بسیاری از مسائل عمومی معدن و مهندسی مکانیک بکار گرفته می شود.

با توجه به امکانات و قابلیتهای این نرم افزار طیف گسترده ای مسائل مهندسی ژئوتکنیک بوسیله آن تحلیل و طراحی شده است. اجزا و عناصر مسئله بوسیله المان های شبکه با رفتار خطی و یا غیر خطی بین تنش و کرنش مصالح در مدلهای مجود و یا بوسیله کد نویسی مدلسازی می شود. یکی دیگر از قابلیتهای ویژه این نرم افزار مدلسازی و تحلیل مسائل ژئوتکنیکی با تغییر شکل و یا کرنش بزرگ در شرایط استاتیکی و دینامیکی است. علاوه بر موارد مذکور می توان به دیگر ویژگیهای این نرم افزار به شرح ذیل اشاره نمود:

  • مدلسازی المانهای اندرکنش در سطح لغزش و یا جدایی
  • مدلسازی آب زیرزمینی و رفتار تحکیمی مصالح خاک
  • مدلسازی کرنش صفحه ای و تنش صفحه ای
  • مدلسازی المانهای سازه ای نظیر لاینیگ تونل، راک بولت، ژئوگرید و …
  • مدلسازی و تحلیل مسائل دینامیکی
  • مدلسازی و تحلیل حرارتی
  • مدلسازی و امکانات گسترده برای مدلسازی در حین ساخت

این نرم افزار همچنین دارای امکانات برنامه نویسی بوسیله زبان فیش (Fish) و ++C است که کاربر قادر خواهد بود متغیرها، توابع ، مدلهای رفتاری و شرایط مرزی خود را تعریف و بکار گیرد. این قابلیت برنامه نویسی پویایی و قابلیت منحصر بفردی را برای FLAC فراهم نموده است.

دانلودمقاله

به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید